The protagonism of professor Zuleide Fernandes Queiroz

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Abstract

The article deals with the militant dynamism of a black woman who achieved social displacement and stood out for her struggle for the interiorization of graduate studies, greater social justice and gender and racial equality. The objective was to biography Zuleide Fernandes Queiroz with emphasis on her performance as a political activist university professor and her insertion in the black, union and feminist movements, in the time frame from 1994 to 2019. biographical research was conducted, theoretically anchored in Cultural History and methodologically in oral history. Data were collected through a free interview with the subject. The results infer that the teaching performance of Zuleide Fernandes Queiroz at the Universidade Regional do Cariri fostered, through teaching and research, a project of liberating education that considers the practical problems of the social reality of the Northeast, which hinder human emancipation, especially of the woman. A protagonist in the expansion of the offer of undergraduate courses and in the implementation of postgraduate studies in education in the interior of Ceará, he developed his educational praxis inseparable from his political militancy, as his struggle proved to be daily in favor of resistance to discrimination and aggravated inequalities by race, class and gender bias.

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Autores
Biografia
Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora doutora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Pesquisadora produtividade CNPq.

Vitória Chérida Costa Freire, Prefeitura Municipal de Juazeiro do Norte

Doutora e Mestre em Educação pelo Proagrama de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE),  Licenciada em Pedagogia pela UECE. Professora da Prefeitura Municipal de Juazeiro do Norte – Ceará. Pesquisadora do grupo Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - PEMO.

Francisca Genifer Andrade de Sousa, Universidade Estadual do Ceará

Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Graduada em Pedagogia pela UECE. Pesquisadora do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO/UECE). 

Referências

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How to Cite

FIALHO, L. M. F.; COSTA FREIRE, V. C. .; ANDRADE DE SOUSA, F. G. The protagonism of professor Zuleide Fernandes Queiroz. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. especial, p. 1–26, 2023. DOI: 10.21713/rbpg.v18iespecial.1881. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1881. Acesso em: 23 nov. 2024.

Keywords:

Biography, The black woman, Female participation, Woman in Science, Political militancy Biografía, Mujer negra, Participación femenina, Mujer en la ciencia, Militancia política Biografia, Mulher negra, Participação feminina, Mulher na ciência, Militância política