Engineering, gender, and training in exact sciences: Analysis of female participation in a higher education institution análise da participação feminina em uma instituição de ensino superior

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This article aims to perform an analysis of female participation in higher education courses in the field of exact sciences, especially in engineering, where there is greater participation of male students and teachers. The methodology used included the application of a questionnaire to students from a higher education institution - the Celso Suckow da Fonseca Federal Center for Technological Education - which offers mostly courses in the field of exact sciences. The discussion of results, based on the reference of gender studies, incorporated quantitative and qualitative analyzes and thus found that the engineering courses investigated maintain discursive practices and sexualized power relations, implicated in hegemonic male domination within this professional segment.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
Biografia
Georgia de Souza Assumpção, Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca

Doctoral student at the Graduate Program in Production and Systems Engineering at the Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ. Scholarship holder of the Sandwich Doctoral Program Abroad (PDSE) at CAPES.

Amanda Chousa Ferreira , Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca
Capes scholarship student at the Graduate Program in Production and Systems Engineering
at the Federal Center for Technological Education
Júlia Martins de Queiroz Candido, Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ

CNPq scholarship student at the Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ.

Paula Lichtenfels Halegua, Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca

CNPq scholarship student at the Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ.

Alexandre de Carvalho Castro , Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca

Doctor in Social Psychology from the State University of Rio de Janeiro.
Permanent professor of the Graduate Program in Production and Systems Engineering at the Federal Center for Technological Education Celso Suckow da Fonseca - Cefet/RJ.
CNPq Research Productivity Scholarship.

Referências

ASSUMPÇÃO, G. de S.; CASTRO, A. de C.; CHRISPINO, Á. Políticas públicas em Educação Superior a Distância – um estudo sobre a experiência do Consórcio Cederj. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 99, p. 445-470, mar., 2018.

ASSUMPÇÃO, G.de S.; HAMADA, P. C.; CASTRO, A. de C. Análise do perfil dos alunos do primeiro curso de EAD em engenharia de produção em instituição de ensino superior pública. Revista Produção Online, v. 18, n. 2, p. 404-423, jun., 2018.

BATISTA, M. da S. et al. Aspectos das influências do gênero nas relações de trabalho de engenheiras de produção formadas numa instituição federal. Revista Tecnologia e Sociedade, v. 14, n. 32, 2018.

BORGES, G. da R. et al. A relação entre o perfil dos alunos que cursam EAD e os motivos de escolha desta modalidade. Revista de Administração da Unimep, v. 14, n. 3, p. 80-101, 18 dez., 2016.

BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Resolução Normativa nº 016 de 2006. 2006. Dispõe sobre as bolsas individuais no país. Disponível em: http://memoria.cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/100343. Acesso em: 20 abr. 2022.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Portaria nº 220, de 12 de novembro de 2010. 2010. Dispõe sobre a prorrogação da vigência do prazo no caso de parto ocorrido durante o período da bolsa de estudo. Disponível em: http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=713#anchor. Acesso em: 20 abr. 2022.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Estatística E Geografia (IBGE). Diferença cai em sete anos, mas mulheres ainda ganham 20,5% menos que homens. Agência de Notícias, 2019. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/23924-diferenca-cai-em-sete-anos-mas-mulheres-ainda-ganham-20-5-menos-que-homens. Acesso em: 05 mai. 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da Educação Superior 2011 - Resumo técnico. Brasília: Inep, 2013. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2011/resumo_tecnico_censo_educacao_superior_2011.pdf. Acesso em: 03 jul. 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da Educação Superior - Notas Estatísticas - 2017. Brasília: Inep 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2017-notas_estatisticas2.pdf. Acesso em: 01 jul. 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da Educação Superior 2020 - Notas estatísticas. Brasília: Inep, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_da_educacao_superior_2020.pdf. Acesso em: 15 mar. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 13.536, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre a prorrogação dos prazos de vigência das bolsas de estudo concedidas por agências de fomento à pesquisa nos casos de maternidade e de adoção. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13536.htm. Acesso em: 18 abr. 2022.

BRUSCHINI, C.; LOMBARDI, M. R. Médicas, arquitetas, advogadas e engenheiras: mulheres em carreiras, profissionais de prestígio. Revista Estudos Feministas, 1 jan., 1999.

BUTLER, J. Gender Trouble: feminism and the subversion of Identity. New York: Routledge, 1990.

CABRAL, C. G. As Mulheres nas escolas de engenharia brasileiras: história, educação e futuro. Cadernos de Gênero e Tecnologia, 2005. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/cgt/article/view/6139/3790. Acesso em: 21 abr. 2022.

CASAGRANDE, L. S. et al. Engenheiras no CEFET/PR?. Cadernos de Gênero e Tecnologia, Curitiba-PR. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/cgt/article/view/6133/3784. Acesso em: 10 jun. 2019.

DUCROT, O. O dizer e o dito. São Paulo: Pontes, 1987.

DUCROT, O.; CAREL, M. Descrição argumentativa e descrição polifônica: o caso da negação. Letras de hoje, v. 43, n. 1, p. 7-18, jan./mar., 2008.

EGLIN, P.; HESTER, S. The montreal massacre: a story of membership categorization analysis. Canadá: Wilfrid Laurier University Press, 2003. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/The-Montreal-Massacre%3A-A-Story-of-Membership-Eglin/. Acesso em: 26 de fev. 2019.

FAULKNER, W. Tornar-se e pertencer: processo de generificação na engenharia. Cadernos de Gênero e Tecnologia, 2007. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/cgt/article/view/6161. Acesso em: 10 jun. 2019.

FRANCELIN, M. M. Ciência, senso comum e revoluções científicas: ressonâncias e paradoxos. Ciência da Informação, v. 33, n. 3, p. 26-34, dez., 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-19652004000300004. Acesso em: 22 jul. 2020.

FINCO, D. Relações de gênero nas brincadeiras de meninos e meninas na educação infantil. Pro-Posições, v. 14, n. 3, p. 89-101, 2003. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643863/11340. Acesso em: 08 out. 2020.

LAZZARINI, A. B. et al. Mulheres na ciência: papel da educação sem desigualdade
de gênero. Revista Ciência em Extensão. v. 14, n. 2, p. 188-194, 2018.

LIMA, B. S. Políticas de equidade em gênero e ciências no Brasil: avanços e desafios. 2017. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/983803. Acesso em: 1 set. 2018.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. - São Paulo: Atlas 2003.

MASSARANI, L.; CASTELFRANCHI, Y.; PEDREIRA, A. E. Cientistas na TV: como homens e mulheres da ciência são representados no Jornal Nacional e no Fantástico. Cadernos Pagu, Campinas, n. 56, e195615, 2019.

OLIVEIRA, E. R. B.de; UNBEHAUM, S.; GAVA, T. A educação STEM e gênero: uma contribuição para o debate brasileiro. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 171, p. 130-159, mar., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053145644. Acesso em: 08 mai. 2020.

ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (OCDE). Programme for International Student Assessment (EDS.). The ABC of gender equality in education: aptitude, behaviour, confidence. Paris: OECD, 2015.

RODRIGUES, C. L.; JULIO, M. E. R. D. F.; LOBASSO, N. G. Q. Estudo da percepção do gênero feminino no curso de Engenharia de Produção do CEFET/RJ Maracanã. 2019. Projeto Final (Graduação em Engenharia de Produção) – Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca, Departamento de Engenharia de Produção, Rio de Janeiro, RJ, 2019.

SAFATLE, V. Aquele que diz "não": Sobre um modo peculiar de falar de si. In: FREUD, S. (org.). A negação. São Paulo: Cosac Naif, 2014.

SANTOS, C. M. dos; CASTRO, A. de C.; ASSUMPCAO, G. de S. A engenharia de produção na modalidade a distância: levantamento quantitativo de cursos de graduação de 2008 a 2019. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 39., 2019, Rio de Janeiro/Santos. Anais [...]. Rio de Janeiro: Abepro, p. 1-19, 2019.

SARAIVA, K. A produção do feminino nas escolas de engenharia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA (COBENGE), 31., 2013, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: COBENGE, 2013.

SILVA, N. S.; GITAHY, L. M. C. Gênero e divisão sexual do trabalho no Brasil. Cadernos de Gênero e Tecnologia, 2006. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/cgt/article/view/6155. Acesso em: 10 jun. 2019.

SIMIÃO, D. S. Gênero no mundo do trabalho: variação sobre um tema. Cadernos de Gênero e Tecnologia, 2006. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/cgt/article/view/6143. Acesso em: 10 jun. 2019.

SCOTT, J. W. Gender: a useful category of historical analysis. The American Historical Review; v. 91, n. 5, p. 1053, dez. 1986.

SCOTT, J. W. Gender: still a useful category of analysis? Diogenes; 57(1), p. 7-14, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0392192110369316. Acesso em: 11 ago. 2019.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

ASSUMPÇÃO, G.; FERREIRA , A.; CANDIDO, J.; HALEGUA, P.; CASTRO , A. Engineering, gender, and training in exact sciences: Analysis of female participation in a higher education institution: análise da participação feminina em uma instituição de ensino superior. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. especial, p. 1–26, 2023. DOI: 10.21713/rbpg.v18iespecial.1893. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1893. Acesso em: 3 jul. 2024.

Keywords:

Genre, Exact Sciences, Engineering Education Género, Ciencias Exactas, Educación en Ingeniería Gênero, Ciências Exatas, Educação em Engenharia