(Des)igualdade de gênero na carreira acadêmica o impacto da maternidade

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Academic motherhood refers to the challenges faced by women who become mothers during the period when they are moving up the academic career. This study aimed to systematize information on academic motherhood at different stages of the career taking into account the pandemic context. Through a narrative review, the results of recent research carried out on the subject in different countries were systematized, organized into five themes: gender stereotypes in the academic career, support networks in the academic context, maternal choices in the academic career, impacts of pregnancy and of motherhood in academia and academic motherhood in the pandemic context. The results indicated that there is a predominance of international studies on the subject. In the international context, public policies implemented for mother researchers do not seem to be enough to support women who are plagued by demands in relation to productivity, dedication to academia and childcare tasks, especially when they are babies. The total absence of a support network imposed by the COVID-19 pandemic brought to light the challenges that researchers who become mothers are subjected to, which, in turn, indicates the urgency of implementing public policies that support these researchers.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Letícia Lovato Dellazzana-Zanon PUC-Campinas
Biografia
Ângela Lovato Dellazzana, UFRGS

Possui graduação em Publicidade e Propaganda pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001), especialização em Marketing pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2003), Mestrado e Doutorado em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2006 e 2011). Em 2009 realizou estágio de Doutorado na Universidad de Navarra, Pamplona, Espanha. De 2001 à 2008 atuou na assessoria de comunicação e marketing do Hospital Ernesto Dornelles, em Porto Alegre, sendo a coordenadora desta assessoria entre 2005 e 2008. Atua como docente desde 2008. Tem experiência na área de Comunicação e Marketing, com ênfase em Publicidade atuando principalmente nos seguintes temas: discurso publicitário e responsabilidade social, comunicação organizacional, marketing institucional, complexidade, políticas de comunicação, mídia e infância e accountability midiático. Em 2014 realizou consultoria para o projeto conjunto da UNESCO e do Ministério da Justiça sobre Liberdade de expressão, classificação indicativa e educação para a mídia. Como docente e pesquisadora na área da comunicação social, atuou nas seguintes universidades: UFN - Universidade Franciscana, UNISINOS - Universidade do Vale do Rio dos Sinos e UFRGS - Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Marcela Pereira de Sousa, PUC-Campinas

Graduanda do Curso de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Lidiane dos Santos Souza, PUC-Campinas

Graduanda do Curso de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas.

Referências

ABETZ, J. S. “I want to be both, but is that possible?”: communicating mother-scholar uncertainty during doctoral candidacy. Journal of Women and Gender in Higher Education, EUA, v. 12, n. 1, p. 70-87, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/19407882.2018.1501582. Acesso em: 11 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. CNPq anuncia inclusão do campo licença-maternidade no Currículo Lattes. CNPq em ação, 7 abr., 2021. Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/pt-br/assuntos/noticias/cnpq-em-acao/cnpq-anuncia-inclusao-do-campo-licenca-maternidade-no-curriculo-lattes. Acesso em: 24 abr. 2021.

CARPES, P. B. M. et al. Parentalidade e carreira científica: o impacto não é o mesmo para todos. Epidemiologia e Serviços de Saúde [on-line]. 2022, v. 31, n. 2. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S2237-96222022000200013. Acesso em: 16 nov. 2022.

COHENMILLER, A. S. Artful research approaches in #amwritingwithbaby: qualitative analysis of academic mothers on facebook. LEARNing Landscapes, EUA, v. 9, n. 2, p. 181-196, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.36510/learnland.v9i2.770. Acesso em: 10 nov. 2022.

COONEY, T. M.; UHLENBERG, P. Family-building patterns of professional women: a comparison of lawyers, physicians, and postsecondary teachers. Journal of Marriage and the Family, [s.l.], v. 51, p. 749-758, 1989. Disponível em: https://doi.org/10.2307/352173. Acesso em: 19 set. 2022.

DELLAZZANA-ZANON, L. L. et al. Psychological effects of social distance caused by COVID-19 (coronavirus) pandemic over the life cycle. Estudos de psicologia, Natal, v. 25, n. 2, p. 188-198, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22491/1678-4669.20200019. Acesso em: 25 set. 2022.

DERYUGINA, T.; SHURCHKOV, O.; STEARNS, J. E. Covid-19 disruptions disproportionality affect female academics. NBER Working Paper Series, Cambridge, n. 28360, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1257/pandp.20211017. Acesso em: 22 set. 2022.

FERRARI, R. Writing narrative style literature reviews. Medical Writing, [s.l.], v. 24, n. 4, p. 230-235, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1179/2047480615Z.000000000329. Acesso em: 15 set 2022.

HOWE, N., STRAUSS, W. Millennials rising: the next great generation. Nova Iorque: Vintage Books, 2009.

LAMBRECHTS, A. A. et al. Why research productivity among women in academia suffered during the early stages of Covid-19 crisis: A Qualitative Analysis. EdArXiv, UK, p. 1-41, 2020. Disponível em: https://www.femtech.at/content/why-research-productivity-among-women-academia-suffered-during-early-stages-Covid-19-crisis. Acesso em: 13 set. 2022.

LOPES, M. N.; DELLAZZANA-ZANON, L. L.; BOECKEL, M. G. A multiplicidade de papéis da mulher contemporânea e a maternidade tardia. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 22, n. 4, p. 917-928, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.9788/TP2014.4-18. Acesso em: 16 nov. 2022.

MACHADO, L. S. et al. Parent in science: The impact of parenthood on the scientific career in Brazil. In: International Workshop on Gender Equality in Software Engineering, 2., 2019, EUA. Anais [...]. EUA: IEE, 2019. p. 37-40.
Disponível em: https://doi.org/10.1109/GE.2019.00017. Acesso em: 16 nov. 2022.

MARTINS, T. G. A.; MARINHO, J. Z. S. A disparidade de gênero no campo científico a partir do impacto da maternidade na carreira das mulheres. Humana Res, [s.l.], v. 1, n. 2, p. 157-174, 2020. Disponível em: https://revistahumanares.uespi.br/index.php/HumanaRes/article/view/46. Acesso em: 10 out. 2022.

MATTSSON, T. Intersectionality as a useful tool: anti-oppressive social work and critical reflection. Affilia: Journal of Women and Social Work, Hampshire, v. 29, n. 1, p. 8-17, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0886109913510659. Acesso em: 16 nov. 2022.

MCCUTCHEON, J. M.; MORRISON, M. A. “Eight Days a Week”: A National Snapshot of Academic Mothers’ Realities in Canadian Psychology Departments. Canadian Psychological Association, Canadá, v. 57, n. 2, p. 92-100, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1037/cap0000049. Acesso em: 16 nov. 2022.

MILLER, K. E. The ethics of care and academic motherhood amid Covid-19. Gender, Work and Organization, EUA, v. 28, n. 1, p. 260-265, 2020.
Disponível em: https://doi.org/10.1111/gwao.12547. Acesso em: 16 nov. 2022.

MIRICK, R. G.; WLADKOWSKI, S. P. Pregnancy, Motherhood, and Academic Career Goals: Doctoral Students’ Perspectives. Affilia: Journal of Women and Social Work, EUA, v. 33, n. 2, p. 253-269, 2018. Disponível em:
https://doi.org/10.1177/0886109917753835. Acesso em: 16 nov. 2022.

OLLILAINEN, M. Academic mothers as ideal workers in the USA and Finland. Equality, Diversity and Inclusion, EUA, v. 38, n. 4, p. 417-429, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1108/EDI-02-2018-0027. Acesso em: 16 nov. 2022.

RADDON, A. Mothers in the academy: positioned and positioning within discourses of the 'successful academic' and the 'good mother'. Studies in Higher Education, UK, v. 27, n. 4, p. 387-403, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1080/0307507022000011516. Acesso em: 16 nov. 2022.

ROTHER, E. T. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. [s.l.], 20, n. 2, p. 5-6, 2007. Disponível em: 10.1590/S0103-21002007000200001. Acesso em: 16 nov. 2022.

SORCINELLI, M. D.; NEAR, J. P. Relations between work and life away from
work among university faculty. Journal of Higher Education, Ohio, v. 60, n. 1, p. 59-82, 1989. Disponível em: https://doi.org/10.2307/1982111. Acesso em: 16 nov. 2022.

STANISCUASKI, F. et al. Impact of Covid-19 on academic mothers. Science, Washington, v. 368, n. 6492, p. 724, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1126/science.abc2740. Acesso em: 16 nov. 2022.

THUN, C. Excellent and gender equal? Academic motherhood and ‘gender blindness’ in Norwegian academia. Gender, Work and Organization, Noruega, v. 27, n. 2, p. 166-180, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1111/gwao.12368. Acesso em: 16 nov. 2022.

VARNER, A. The consequences of delaying attempted childbirth for women faculty. Retrieved Fall, [s. l.], 2000.

WARD, K.; WOLF-WENDEL, L. Academic motherhood: managing complex roles in research universities. The Review of Higher Education, EUA, v. 27, p. 233-257, 2004.
Disponível em: https://doi.org/10.1353/rhe.2003.0079. Acesso em: 16 nov. 2022.

WARD, K.; WOLF-WENDEL, L. Academic motherhood: mid-career perspectives and the ideal worker norm. New Directions for Higher Education, EUA, v. 176, p. 11-23, 2016.
Disponível em: https://doi.org/10.1002/he.20206. Acesso em: 16 nov. 2022.

WARD, K.; WOLF-WENDEL, L. Mothering and professing: critical choices and the academ-ic career. NASPA Journal About Women in Higher Education, EUA, p. 1-16, 2017. Dis-ponível em: https://doi.org/10.1080/19407882.2017.1351995. Acesso em: 16 nov. 2022.

WOLF-WENDEL, L.; WARD, K.; TWOMBLY, S. B. Faculty life at community colleges: the perspective of women with children. SAGE Journals, North Carolina, v. 34, n. 4, p. 255-281, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0091552107300282. Acesso em: 16 nov. 2022.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

DELLAZZANA-ZANON, L. L.; DELLAZZANA, Ângela L.; SOUSA, M. P. de; SOUZA, L. dos S. (Des)igualdade de gênero na carreira acadêmica: o impacto da maternidade. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. especial, p. 1–16, 2023. DOI: 10.21713/rbpg.v18iespecial.1901. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1901. Acesso em: 3 jul. 2024.