Analysis of the professional performance of graduates in Dentistry in the field of Public Health
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
The objective was to analyze the professional activities of graduates of the Postgraduate Program in Public Health in Dentistry at the São Paulo State University (UNESP), Araçatuba. This is descriptive research, in which the curricular information of 99 graduates was evaluated by consulting the data available on the Lattes Platform. The variables investigated were gender, location of employment, work in educational institutions and in the public health service, occupation of coordination and leadership positions, and scientific production. It was found that most graduates are female (n=60; 60.61%); operates in the Southeast Region (n=62; 62.63%); is inserted in the academic environment, exercising teaching activity in higher education institutions (n=73; 73.74%), while 31 (31.31%) graduates work in the public health service, occupying positions in health coordinators, network of health care, municipal and state health secretariats, as well as the Ministry of Health. A considerable portion of graduates (40.40%) produced at least 6 scientific articles published during the postgraduate course. The monitoring of the graduates' professional activities demonstrated the valuation of their postgraduate training, through their insertion in the labor market in higher education institutions and in the public health service in all regions of the country.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
ALMEIDA JÚNIOR, A. et al. Parecer CFE nº 977/65, aprovado em 3 dez. 1965. Revista Brasileira de Educação, v. 30, p. 162-173, 2005.
BERMAN, P.; FRENK, J. The New Harvard Doctor of Public Health: Lessons from the design and implementation of an innovative program in advanced professional leadership. Public Health Reports, v. 133, n. 6, p. 759-766, 2018.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020. 2010. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/plano-nacional-de-pos-graduacao. Acesso em: 09 dez 2021.
BRASIL. Lei nº 4.024 de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. 1961. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l4024.htm. Acesso em: 09 dez 2021.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. Estratégia Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação 2012-2015: balanço das atividades estruturantes: 2011. 2012. Disponível em: http://livroaberto.ibict.br/218981.pdf. Acesso em: 13 dez. 2021.
CABRAL, T. L. DE O.; SILVA, F. C. DA; PACHECO, A. S. V.; MELO, P. A. DE. A CAPES e suas sete décadas. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 16, n. 36, p. 1-22, 2020.
CARVALHO, A. L. B.; JESUS, W. L. A.; SENRA, I. M. V. B. Regionalization in the SUS: implementation process, challenges and perspectives in the critical view of system managers. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, n. 4, p. 1155-1164, 2017.
FERREIRA, S. R.; MORRAYE, M. A. Perfil dos mestres de um programa de pós-graduação em Promoção de Saúde: características e percepções sobre o curso. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 10, n.22, p. 1085-1107, 2014.
GOUVÊA, F. C. F. A institucionalização da pós-graduação no Brasil: o primeiro decênio da Capes (1951-1961). Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 9, n. 17, p. 373-397, 2012.
GRANJA, G. L. et al. Perfil dos estudantes de graduação em odontologia: motivações e expectativas da profissão. Revista da ABENO, v. 16, n. 4, p. 107-113, 2016.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse Estatística da Educação Superior, 2017. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-superior-graduacao. Acesso em: 13 dez. 2021.
LATREILLE, A. C. et al. Perfil socioeconômico dos graduandos em Odontologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Revista da ABENO, v. 15, n. 1, p. 86-96, 2015.
LIEVORE, C.; PICININ, C. T.; PILATTI, L. A. As áreas do conhecimento na pós-graduação stricto sensu brasileira: crescimento longitudinal entre 1995 e 2014. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 25, n. 94, p. 207-237, 2017.
LORENZETTI, J. et al. Health management in brazil: dialogue with public and private managers. Texto & Contexto Enfermagem, v.23, n.2, p.417-425, 2014.
MAGNAGO, C. et al. Policy of labor management and health education: a ProgeSUS experience. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, n. 5, p. 1521-1530, 2017.
MANYARA, A.M. et al. Exploring the multidisciplinary extent of public health career structures in 12 countries: an exploratory mapping. Journal of Public Health, v. 40, n. 4, p. e538-e544, 2018.
MARTIN, A. S. S. et al. Distribuição dos cursos de Odontologia e de cirurgiões-dentistas no Brasil: uma visão do mercado de trabalho. Revista da ABENO, v. 18, n. 1, p. 63-73, 2018.
MOIMAZ, S. A. S.; AMARAL, M. A.; GARBIN, C. A. S. Enade: uma análise quanti-qualitativa dos exames nacionais de Odontologia. Revista da ABENO, v. 17, n. 1, p. 97-108, 2017.
NEVES, M.; GIORDANI, J. M. A.; HUGO, F. N. Atenção primária à saúde bucal no Brasil: processo de trabalho das equipes de saúde bucal. Ciência & Saúde Coletiva, v. 24, n. 5, p. 1809-1820, 2019.
SALIBA, T. A. et al. Individual lifestyle profile of first-year dental students from the University of Aracatuba, Brazil - 2015. Universidad y Salud, v. 19, n. 2, p. 258-266, 2017.
SANTIN, D. M.; VANZ, S. A. DE S.; STUMPF, I. R. C. Internacionalização da produção científica brasileira: políticas, estratégias e medidas de avaliação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 13, n. 30, p. 81-100, 2016.
SANTOS, L. F. P. et al. As atividades profissionais dos egressos da pós-graduação em odontologia na área de saúde coletiva. Revista da ABENO, v. 17, n. 3, p. 56-66, 2017.
SILVA, V. O.; PINTO, I. C. M.; TEIXEIRA, C. F. S. Identidade profissional e movimentos de emprego de egressos dos cursos de graduação em Saúde Coletiva. Saúde em Debate, v. 42, n. 119, p. 799-808, 2018.
ZWANIKKEN, P. A. et al. Outcome and impact of Master of Public Health programs across six countries: education for change. Human Resources for Health, v. 12, p.40, 2014.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ArtigosPublished:
Dec 19, 2022Education, Graduate, Dentistry, Public Health Educación de Postgrado, Odontología, Salud Pública Educação de Pós-Graduação, Odontologia, Saúde Pública