Mestrados profissionais e desenvolvimento profissional da docência uma análise do programa ProfHistória

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This article seeks to investigate the professional development of teaching based on the contributions of
a postgraduate program, the ProfHistória Program. Professional master's degrees were instituted in
Brazil from 1995 onwards and consolidated from their insertion in CAPES, in 2009. We focus this
analysis on the ProfHistória Program, aimed at the professional development of Basic Education
teachers in History. The methodology adopted refers to the content analysis based on the conclusion texts of nine dissertations awarded in the national awards of the Program in the years 2016, 2018 and 2020, with three dissertations awarded each year. We start from the premise that the professional development of teaching in graduate courses is based on the characteristics of academic research activity, which provokes careful, critical, and purposeful reflection on teaching, as well as changes in the way of analyzing and understanding teaching itself. We show, through this analysis, that in fact the analyzed texts present evidence of both aspects and present a problematizing, critical and prescriptive character in relation to the teaching of History, as well as indicatives of how the research provided significant changes in the way of understanding the teaching activity itself. We conclude by affirming the relevance of this postgraduate modality, capable of provoking changes in student-teachers point of view, but also of renewing the conception of academic research focused on school pedagogical practices.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Jane Bittencourt a:1:{s:5:"pt_BR";s:38:"Universidade Federal de Santa Catarina";}
Biografia
Referências

ALMEIDA, Littbarski de Castro. A periferia urbana como lugar da educação patrimonial: o ensino de História no Grande Bom Jardim. 2020, 210 p. Dissertação (Mestrado profissional) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Natal, 2020. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/573945. Acesso em: 21 mar. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BEILLEROT, Jacky. La recherche: essai d’analyse. Recherche et formation. INRP, n. 9, p. 17-31, abr. 1991.

CARVALHO, Janete Magalhães. O não-lugar dos professores nos entrelugares de formação continuada. Revista Brasileira de Educação, nº 28, Jan /Fev /Mar /Abr, 2005.

COORDENAÇÃO de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Portaria 47. 17/10/95. Brasília: Capes, 1995.

DERETTI, Valdinei. Ensinar história na cidade: uma proposta de educação patrimonial para Guaramirim/SC. 2020, 188p. Dissertação (Mestrado profissional) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/586343. Acesso em: 21 mar. 2022.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GIL, Carmem Zeli de Vargas et al. Ensinar, pesquisar, ensinar: a experiência dos Mestrados Profissionais. Revista PerCursos, Florianópolis, v.18, n.38, p.8-32, set/dez. 2017.

LÜDKE, Menga. O professor, seu saber e sua pesquisa. Educação & Sociedade, ano XXII, nº 74, abril, 2001.

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, n.8, p.7-22, 2009.
MOLON, Susana Inês. Subjetividade e constituição do sujeito em Vygotsky. 5.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
OLIVEIRA, Eliana Dias Ferreira. Ponteiros da memória: educação patrimonial do ensino de história em Sergipe. 2020, 439p. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade Federal de Sergipe, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, São Cristóvão, SE, 2020. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/643536. Acesso em: 21 mar. 2022.

PEREIRA, Leandro Balejos. Ensino de história e o ofício do historiador: a investigação do processo de patrimonialização do espaço físico da Escola Estadual Professor Olintho de Oliveira (Porto Alegre/RS) com alunos e alunas do 6º ano do ensino fundamental. 2016, 161p. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Porto Alegre, 2016. Disponível em: ttp://educapes.capes.gov.br/handle/capes/173443. Acesso em: 21 mar. 2022.
PROFHISTÓRIA. Regimento geral do ProfHistória. (Atendendo à Portaria 214 da CAPES de 27/10/2017). Aprovado no Conselho de Ensino para Graduados na sessão do dia 15/10/2021.
REVISTA BRASILEIRA DE PÓS-GRADUAÇÃO, Brasília, v.2, n.4, 2005.

SANTOS, Paulo José Assumpção dos. Ensino de história para alunos surdos em classes inclusivas: práticas e propostas. 2018, 204p. Dissertação (Mestrado Profissisonal) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, 2018. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/431043. Acesso em: 21 mar. 2022.

SEVERINO, Antônio Joaquim. O Mestrado Profissional: Mais Um Equívoco da política nacional de pós-graduação. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 21, p. 9-16, novembro. 2006.

SILVA, Elisângela Coêlho da. História da África na escola, construindo olhares “outros”: as contribuições do manual do professor do livro didático de História do Ensino Médio. 2018, 134 p. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade Federal de Pernambuco, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Pernambuco, 2018. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/432155. Acesso em: 21 mar. 2022.

SILVEIRA, Thaís Elisa Silveira da. Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro. 2016, 134 p. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/174831. Acesso em: 21 mar. 2022.

VELOSO, Roberta Marcelino. Imagens de uma escrava rebelde: quadrinhos, raça e gênero no Ensino de História. 2018, 183 p. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade Estadual de Campinas, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Campinas, 2018. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/572389. Acesso em: 21 mar. 2022.

VIEIRA, Fabiolla Falconi. O samba pede passagem: o uso de sambas-enredo no ensino de História. 2016. 243p. Dissertação (Mestrado profissional) - Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Florianópolis, 2016. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/174762. Acesso em: 21 mar. 2022.

ZAVALA, Ana. Pensar ‘teóricamente’ la práctica de la enseñanza de la Historia. Revista História Hoje, v. 4, nº 8, p. 174-196, 2015.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

BITTENCOURT, J. Mestrados profissionais e desenvolvimento profissional da docência: uma análise do programa ProfHistória. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. 39, p. 1–21, 2022. DOI: 10.21713/rbpg.v18i39.1965. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1965. Acesso em: 23 nov. 2024.

Keywords:

Professional development of teaching; Professional Master; History teaching. Desarrollo profesional de la docencia; Maestría profesional; Enseñanza de la Historia. Desenvolvimento profissional da docência; Mestrado Profissional; Ensino de História.