SCIENCE, TECHNOLOGY, SOCIETY AND ENVIRONMENT IN POSTGRADUATE EDUCATION ANALYSIS OF COURSE COMPLETION PAPERS
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
The aim of this research work was to analyze the Course Completion Papers of Education and Educational Technologies postgraduate students from the Federal Institute of Minas Gerais, São João Evangelista campus. With this purpose in mind, bibliographic and documentary research were carried out with meta-synthesis of 13 articles elaborated by 17 postgraduate students from the aforementioned course. The most approached topics through the articles were distance education and Digital Information and Communication Technologies. The articles dealt with issues directly related to basic education, had a critical perspective of the inequalities that Brazilian education bears and suggested improvements to the teaching-learning process in schools. It is concluded, therefore, that the Course Completion Papers reveal the theoretical and practical in-depth knowledge of the students, as they lead them to reflect on and put forward transformative actions for education in Brazil.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
BARBOSA, R. de A.; ROBAINA, J. V. L.; SOARES, J. R. O diálogo entre a educação ambiental crítica e o enfoque ciência, tecnologia, sociedade e meio ambiente: uma análise da produção acadêmica. Actio: docência em ciências, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 1-22, 2020. DOI: https://10.3895/actio.v5n2.10496.
BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 14 jan. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 jan. 2022.
BRASIL. Projeto pedagógico do curso de pós-graduação lato sensu em ensino e tecnologias educacionais. São João Evangelista: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais, 2019.
CAMPOS, E. B. Usuários da assistência social: entre a tutela e o protagonismo. In: STUCHI, C. G.; PAULA, R. F. dos S.; PAZ, R. D. O. da (orgs.). Assistência social e filantropia: cenários contemporâneos. São Paulo: Veras, 2012. p. 225-248.
FIORENTINI, D.; CRECCI, V. Desenvolvimento profissional docente: um termo guarda-chuva ou um novo sentido à formação?. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, Belo Horizonte, v. 5, n. 8, p. 11-23, 2013.
HAYASHI, C.; SOEIRA, F. dos S.; CUSTÓDIO, F. R. Análise das políticas públicas em educação a distância no Brasil. Research, Society and Development, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 1-18, 2020.
KENSKI, V. M. O desafio da educação a distância no Brasil. Revista Edu foco, Juiz de Fora, v. 7, p. 1-13, 2010.
MOORE, M. G. Teoria da distância transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 1, p. 1-14, 2002.
MORENO RODRÍGUEZ, A. S.; DEL PINO, J. C. Abordagem ciência, tecnologia e sociedade (CTS): perspectivas teóricas sobre educação científica e desenvolvimento na América Latina. Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 6, n. 2, p. 1-21, 2017. DOI: https://doi.org/10.35819/tear.v6.n2.a2490.
PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: ArtMed Editora, 1999
SANTOS, W. L. P. dos; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência - Tecnologia - Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 110-132, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172000020202.
SOUSA, C. F.; BRANCO, M. Z. P. C. Meta-síntese: uma revisão da literatura – contributos para o conhecimento e para os cuidados de enfermagem. Enfermagem em Foco, [S.l.], v. 4, n. 2, p. 97-101, 2013.
STRIEDER, R. B. Abordagens CTS na educação científica no Brasil: sentidos e perspectivas. 2012. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ArtigosPublished:
Jan 27, 2025