Ações afirmativas: um estudo da implementação e evolução de políticas de ações afirmativas na pós-graduação das universidades públicas federais

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Abstract

In Brazilian higher education, concern with affirmative action began in the early years of the 21st century. This study sought to identify the Brazilian trajectory in the adoption of affirmative action in postgraduate programs, how its growth occurred and which universities currently adopt some type of affirmative action in their programs. For this, the Brazilian Federal Universities were observed. Considering the 69 federal universities, we sought to find data that would inform which of them have affirmative action policies for admission to graduate programs. The methodology has a qualitative and descriptive approach. Data were collected from the institutional websites of the universities, by sending e-mails and phone calls. The data indicate that 51 universities have resolutions and ordinances regarding the implementation of affirmative actions. That is, a significant number, represented by more than 70% of universities, provide quotas duly registered through legal provisions. Among the regions, the Midwest ranked first, as only one university does not regulate quotas, while the Northeast region ranked last, as of the 19 universities, only 12 adopted affirmative action. As for the proportion of different quotas, it was observed that most programs allow quotas for black/brown and indigenous people.

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Autores
  • Napiê Galve Araújo Silva Universidade Federal Rural do Semi-Árido
  • Jéssica Lochaynni Lima Lopes
  • Igor Souza de Medeiros Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Biografia
Napiê Galve Araújo Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor Associado da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) – Mossoró – RN.

Jéssica Lochaynni Lima Lopes

Especialista em Contabilidade e Planejamento Tributário pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) – Mossoró – RN.

Igor Souza de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Graduado em Fisioterapia pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) – Mossoró – RN.

Referências

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How to Cite

SILVA, N. G. A.; LOPES, J. L. L.; MEDEIROS, I. S. de. Ações afirmativas: : um estudo da implementação e evolução de políticas de ações afirmativas na pós-graduação das universidades públicas federais. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 20, n. 41, p. 1–25, 2025. DOI: 10.21713/rbpg.v20i41.2172. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2172. Acesso em: 19 may. 2025.