TECHNICAL LEVEL PROFESSIONAL EDUCATION (1997-2021): ASSUMPTIONS AND CONFLICTS pressupostos e conflitos
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Professional education has become an important public policy in the context of Brazilian educational policies. Since the Vargas era it has become systematic and has gained organicity. The 1988 constitution and LDB nº 9.394/96 referred to it and established a normative orientation that later governments tried to implement. In less than 30 years, since the edition of the LDB, three normative sets were elaborated that differ in the philosophical and educational assumptions that underlie them and keep in line with the ideological orientations of the governments that implemented them. What are the philosophical, educational and political assumptions of the changes that occurred since the LDB and the consequences they had are the questions that this article intends to elucidate. The research has the character of documental analysis (decrees, resolutions and opinions), bibliographical, concentrating on the essential analysis of the wide scientific production on the subject in the delimited period, and interpretative: which interests serve the operated changes. Changes in such a short period lead those involved in professional education at a technical level to uncertainty and instability. With each change, efforts are spent in understanding what is being proposed, in the elaboration of new Pedagogical Projects and in the reorganization of teaching. Ideological and political motivations may be at the origin of these movements, weakening what should be a state policy and not a government policy.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
ALMEIDA, A. M. F.; NOGUEIRA, M. A. (orgs.). A escolarização das elites: um panorama internacional da pesquisa. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
AZEVEDO, F. A cultura brasileira. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ; Brasília, DF: Editora da UNB, 1996.
BARROS, R. Paes et al. Impactos da educação técnica: sobre a empregabilidade e a remuneração. São Paulo: Insper, Instituto Unibanco, Itaú Educação e Trabalho, 2023.
BELL, D. O fim da ideologia. Brasília, DF: Editora da Universidade de Brasília, 1980.
BENAVOT, A. The diversification of secondary education: school curricula in comparative perspective. IBE Working Papers on Curriculum Issues, n. 6, 2006. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED495417.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023.
BERMAN, M. Tudo o que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
BERTRAND, O. Educação e trabalho. In: DELORS, J. (org.). A educação para o século XXI: questões e perspectivas. Porto Alegre: Artmed, 2005. cap. 9, p. 120-143.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 6.840-A, de 2013. Da Comissão Especial destinada a promover estudos e proposições para a reformulação do ensino médio. Justificativa. Brasília, DF, Câmara dos Deputados, 2013. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=07B2A00572F05272A556376633D02316.proposicoesWeb2?codteor=1480913&filename=Avulso+-PL+6840/2013. Acesso em: 20 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 11, de 2012. Fundamenta as Diretrizes curriculares Nacionais para a Educação técnica de Nível Médio. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 98, 4 set. 2012a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=125761-pceb011-12-1&category_slug=setembro-2019&Itemid=30192. Acesso em: 20 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 6, de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Brasília, DF: MEC, 2012b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 30/07/2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 1, de 2020. Reanálise do Parecer CNE/CP nº 7, de 19 de maio de 2020, que tratou das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional e Tecnológica, a partir da Lei nº 11.741/2008, que deu nova redação à Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB), 2020. Brasília, DF: MEC, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=166341-pcp017-20&category_slug=novembro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 26 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 17, de 2020. Reanálise do Parecer CNE/CP nº 7, de 19 de maio de 2020, que tratou das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional e Tecnológica, a partir da Lei nº 11.741/2008, que deu nova redação à Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/cne/parecer-cp-2020#:~:text=Parecer%20CNE/CP%20n%C2%BA%2017,Bases%20da%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Nacional%20. Acesso em: 20 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 16, de 1999. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional de Nível Técnico. Brasília, DF, 1999. Disponivel em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/1999/pceb016_99.pdf. Acesso em: 15 nov. 2023.
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 2.208, de 1997. Regulamenta o §2º do art. 36 e os artigos 39 a 42 da Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/dec2208.pdf. Acesso em: 12 nov. 2023.
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 5.154, de 2004. Regulamenta o & 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Brasília, DF, 2004. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm. Acesso em: 31 out. 2023.
CARDOSO, F. H. A arte da política, a história que vivi. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
CODES, A. L. M.; FONSECA, S. L. D.; ARAÚJO, H. E. Ensino médio, contexto e reforma. Afinal, do que se trata? Texto para discussão. Rio de Janeiro: Ipea, 2021. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/10650/1/td_2663.pdf. Acesso em: 20 mar. 2023.
CONNOR, S. Cultura pós-moderna: introdução às teorias do contemporâneo. São Paulo: Loyola, 1996.
CONSELHO NACIONAL DAS INSTITUIÇÕES DA REDE FEDERAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA. Diretrizes indutoras para a oferta de cursos técnicos integrados ao ensino médio na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Brasília, DF: Conif, 2018. Disponível em http://portal.conif.org.br/br/component/content/article/84-ultimas-noticias/2884documento-traz-diretrizes-para-o-ensino-medio-integrado-na-rede-federal?Itemid=609. Acesso em: 24 fev. 2020.
CONSELHO NACIONAL DAS INSTITUIÇÕES DA REDE FEDERAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA. Análise da Resolução 01/2021/CNE e diretrizes para o fortalecimento da EPT na Rede Federal de Educação Profissional e Tecnológica. Brasília, DF: Conif, 2021.
CUMSILLE, B. Educación técnico vocacional secundaria: benefícios y desafios para los sistemas educativos. THEDIALOGUE Leadership for the Americas, jan. 2016. Disponível em: https://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/989/Educacion%20tecnico%20vocacional%20secundaria-beneficios%20y%20desafios%20para%20los%20sistemas%20educativos.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 20 fev. 2025.
DOURADO, L. F. Reforma do Estado e as políticas para a educação superior no Brasil dos anos 90. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 13-24, set. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/XyLXN7mtdPGgnScr5MgYbHK. Acesso em: 20 fev. 2025.
DURKHEIM, E. A educação como processo socializador: função homogeneizadora e função diferenciadora. In: PEREIRA, L.; FORACCHI, Me. (orgs.). Educação e Sociologia. 10. ed. São Paulo: Editora Nacional, 1979.
ESPANHA. Ley orgánica nº 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley orgânica 2/2006, de 3 de mayo, de educação. Boletín Oficial del Estado: sec. 1, Madrid, n. 340, p. 122868, 30 dez. 2020. Disponível em: https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023
FERRETTI, C. J. A reforma do ensino médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, São Paulo, v. 32, n. 93, p. 25-42, maio/ago., 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/RKF694QXnBFGgJ78s8Pmp5x/. Acesso em: 20 fev. 2025.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. (orgs.). A formação do cidadão produtivo: a cultura de mercado no ensino médio técnico. Brasília, DF: Inep, 2006.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A política de educação profissional no governo Lula: um percurso histórico controvertido. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1087-1113, out. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/ynppThv4sMqrxDRg8XLxjqv/. Acesso em: 20 fev. 2025.
FUKUYAMA, F. O fim da história e o último homem. São Paulo: Rocco, 1992.
FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA. Declaração mundial sobre educação para todos (Conferência de Jomtien, 1990). Nova York: Unicef, 1990. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracaomundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em: 24 fev. 2020.
GADAMER, Hans-Georg. Problemas epistemológicos das ciências humanas. In: FRUCHON, P. (org.). O problema da consciência histórica. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora da Unesp, 1991.
HORTA, J. S. B. Gustavo Capanema. Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Massangana, 2010.
HUGHES, P. Objetivos, expectativas e realidades da educação para os jovens. In: DELORS, J. (org.). A educação para o século XXI: questões e perspectivas. Porto Alegre: Artmed, 2005. cap. 3, p. 35-44.
IANNI, O. Teorias da globalização. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.
MANNHEIM, K. Ideologia e utopia. Rio de Janeiro: Zahar, 1968.
MANNHEIM, K.; STEWART, W. A. Campbell. Introdução à sociologia da educação. 4. ed. São Paulo: Cultrix, 1978.
MARROU, H. I. História da educação na Antiguidade. 4. ed. São Paulo: EPU, 1973.
MERCADANTE, A. Educação e capacitação técnica e profissional no Brasil. Santiago: Cepal, 2019. (Documentos de Projetos). Disponível em: https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/49d75f96-0604-4c39-b91a-324bf4bec47c/content. Acesso em: 20 abr. 2024.
MORAES, R. C. Reformas neoliberais e políticas públicas: hegemonia ideológica e redefinição das relações Estado-Sociedade. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 13-24, set. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/nWcqW5JLMpXWkMjxtFFDTvF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 fev. 2025.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Future of education and skills 2030. Paris: OECD, 2019. Disponível em: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html. Acesso em: 23 mar. 2023.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Education policy outlook. Paris: OECD, 2021. Disponível em: https://www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Brazil-2021-PT.pdf. Acesso em: 26 abr. 2024.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Education at a glance 2022: OECD indicators. Paris: OECD, 2022. Disponível em: https://www.oecd.org/en/publications/education-at-a-glance-2022_3197152b-en.html. Acesso em: 13 mar. 2024.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Education at a glance 2023: OECD indicators. Paris: OECD, 2023. Disponível em: https://www.oecd.org/en/publications/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en.html. Acesso em: 19 abr. 2024.
PAIR, C. A formação profissional, ontem, hoje e amanhã. In: DELORS, J. (org). A educação para o século XXI: questões e perspectivas. Porto Alegre: Artmed, 2005. cap. 13, p. 172-186.
PERRENOUD, P. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PORTUGAL. Decreto-lei nº 55/2018, de 6 de julho de 2018. Diário da República: 1ª série, Lisboa, n. 129, p. 2928, 6. jul., 2018. Disponível em: https://files.dre.pt/1s/2018/07/12900/0292802943.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023.
RAMOS, M. N. A educação profissional pela pedagogia das competências: para além da superfície dos documentos oficiais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 405-427, set. 2002.
SAHLBERG, P. Secondary education in OECD countries: common challenges, differing solutions. Torino: ETD, 2007. Disponível em: https://www.etf.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/secondary-education-oecd-countries-common-challenges. Acesso em: 23 mar. 2023.
SANTOS, J. F. O que é o pós-moderno. São Paulo: Brasiliense, 1997.
SANTOS, M. R. dos et al. Potenciais efeitos macroeconômicos com a expansão da oferta pública do ensino médio técnico no Brasil. São Paulo: Itaú Educação e Trabalho, 2023. Disponível em: https://d1kteeaw0oqp5l.cloudfront.net/documents/document/file/68/Potenciais_efeitos_macroeconomicos_com_expansao_da_oferta_publica_de_ensino_medio_tecnico_no_Brasil.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.
SCHWARTZMAN, S. O viés acadêmico na educação brasileira. In: BACHA, E. L.; SCHWARTZMAN, S. (orgs.). Brasil: a nova agenda social. Rio de Janeiro: LTC, 2013. cap. 9, p. 254-269.
SCHWARTZMAN, S. Educação média profissional no Brasil: situação e caminhos. São Paulo: Fundação Santillana, 2016.
SCHWARTZMAN, S.; CASTRO, C. de M. Ensaio: avaliação e políticas públicas. Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 80, p. 563-624, jul./set., 2013. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/330. Acesso em: 20 fev. 2025.
SILVA JÚNIOR, J. dos R. Mudanças estruturais no capitalismo e a política educacional do governo FHC: o caso do ensino médio. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 201-233, set., 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/KsG9sRcSqkxYVSvs9d6DfSk/. Acesso em: 20 fev. 2025.
TEDESCO, J. C. Tendências atuais das reformas educacionais. In: DELORS, J. (org.). A educação para o século XXI: questões e perspectivas. Porto Alegre: Artmed, 2005. cap. 5, p. 59-65.
WEBER, M. A “objetividade” do conhecimento nas ciências sociais. In: COHN, G. (org.). Weber. 5. ed. São Paulo: Ática, 1991. (Coleção Sociologia).
WEBER, M. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Matin Claret, 2002.
WERTHEIN, J. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 29, n. 2, p. 71-77, maio/ago., 2000.
WHITTY, G. Sociology and school knowledge: curriculum theory, research and politics. London: Routledge, 1985.
YOUNG, M. F. D. The curriculum of the future: from the “new sociology of education to a critical theory of learning”. London: Routledge Falmer, 2003.
YOUNG, M. F. D. Bringing knowledge back in: from social constructivism to social realism in the sociology of education. London; New York: Routledge, 2008.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ArtigosPublished:
Apr 9, 2025Professional education, politic, educational philosophies, changes Educacion profesional, politica, filosofias educativas, cambios, conflito Educação profissional, Política, Filosofias educacionais, Mudanças normativas