An EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO RESEARCH METHODOLOGY IMPLICATIONS FOR THE POSTGRADUATE FORMATION

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Radically study the research methodology in the context of stricto sensu postgraduate is a necessity, as well as a broad-spectrum challenge for the formation and production of knowledge in this context. This premise implies to recognize the importance of understand, over the time, the epistemological roots that support the methodological ways of research, with decisive impacts on the subject-object relationship, the results, but especially in the formation of the students. Based on this, the objective of this text is to deepen the relationships between specific questions of research methodology and broad questions of method, based on an epistemological approach. To this, I realize a theoretical deepening based on my experiences in the context of postgraduate (master's and doctoral courses), highlighting the importance of the producing an epistemological approach to research methodology, considering implications for the formation and for the knowledge production. Otherwise, we run the risk of fostering a process of “epistemological alienation”. Think/propose an epistemological approach to the research methodology allows us to qualify the understanding of science, its internal processes and the production of knowledge in the scope of different areas of knowledge, an important and necessary effort for the formation in the postgraduate. In this case, epistemology stands as a possibility of questioning and radical methodological critical, in a movement that implies articulations between broad knowledge (the research as a teleological, axiological and epistemological process) and specific knowledge (the research as a rational, rigorous and systematized production of knowledge, with the method as a theoretical-practical battering ram).

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
Biografia
Ricardo Rezer, Universidade Fedral de Pelotas

Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) – Pelotas – RS.

Referências

ADORNO, T. L. W. Mínima moralia. Lisboa: Edições 70, 1951. Disponível em: http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/02_babel/textos/adorno-minima-moralia.pdf. Acesso em: 13 jun. 2024.
BACHELARD, G. A epistemologia. Lisboa: Edições 70, 2001.
BERTALANFFY, L. Teoria geral dos sistemas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1975.
BERTICELLI, I. A. Epistemologia e educação – da complexidade, auto-organização e caos. Chapecó: Argos, 2006.
BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (orgs.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. 2. ed. Florianópolis: UFSC; São Paulo: Cortez, 2006.
BONIOLO, G. Metodo e repprezentazioni del mondo. Milano: Mondatori, 1999.
BUNGENSTAB, G. C.; ALMEIDA, F. Q. Educação científica, Educação Física e atividade epistemológica. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 19, n. 40, p. 1-17, 2024. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2140. Acesso em: 14 jun. 2025.
COMTE, A. Curso de filosofia positiva; Discurso sobre o espírito positivo; Discurso preliminar sobre o conjunto do positivismo; Catecismo positivista. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
DESCARETES, R. As paixões da alma. São Paulo: Lafonte, 2017.
DESCARTES, R. Discurso do método. Porto Alegre: L&PM, 2012.
GADAMER, H.-G. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
LUNA, S. V. O falso conflito entre tendências metodológicas. In: FAZENDA, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1991.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo. Boitempo, 2009.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2008.
MURTA, C.; FALABRETTI, E. O autômato: entre o corpo máquina e o corpo próprio. Natureza Humana, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 75-92, 2015. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-24302015000200004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 maio 2025.
NÓBREGA, M. H. Orientandos e orientadores no século XXI: desafios da pós-graduação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 3, jul./set. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/74407. Acesso em: 10 jun. 2025.
OLIVEIRA JUNIOR, M. A construção social do processo de orientação acadêmica na pós-graduação em Administração. 2021. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
PAVIANI, J. Epistemologia prática. Ensino e conhecimento científico. 2. ed. Caxias do Sul: Educs, 2013.
POPPER, K. R. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, 1975.
REZER, R. Tempos de epistemofobia? Epistemologia e prática pedagógica no campo da educação física brasileira. In: GALAK, E.; ATHAYDE, P.; LARA, L. (orgs.). Por uma epistemologia da educação dos corpos e da educação física. Natal: EDUFRN, 2020.
ROUSSEAU, J.-J. O contrato social, ou, princípios do direito político. 2. ed. São Paulo: Martin Claret, 2008.
SAVIANI, D. A pós-graduação em educação no Brasil: pensando o problema da orientação. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (orgs.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. 2. ed. Florianópolis: UFSC; São Paulo: Cortez, 2006.
TUGENDHAT, E. Lições sobre ética. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

REZER, R. An EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO RESEARCH METHODOLOGY: IMPLICATIONS FOR THE POSTGRADUATE FORMATION. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 20, n. 41, p. 1–23, 2025. DOI: 10.21713/rbpg.v20i41.2506. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2506. Acesso em: 8 dec. 2025.

Keywords:

Epistemology, Research Methodology, Method, Formation, Postgraduate Epistemología, Metodología de la investigación, Método, Formación, Posgraduación Epistemologia, Metodologia da pesquisa, Método, Formação, Pós-Graduação