Teacher training in Brazil: the challenges of international partnerships

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

There has been an expansion of the internationalization of higher education in Brazil since 2009; this has been translated into programs funded by the federal government through the CAPES Foundation. The International Undergraduate Teaching Program encourages projects aimed at improving instruction and quality in initial teacher training, and promoting the exchange of licenciature students with undergraduate courses at the University of Coimbra, Portugal. There are obstacles that have to be overcome arising from incompatibilities with respect to the curriculum of training courses for teachers in Brazil and in Europe. We will, therefore, discuss the challenges of ensuring compatibility between different systems in order to create a suitable environment for the mobility of teacher trainees in Brazil and allow them to carry out a part of their training abroad.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Flavia Maria Teixeira dos Santos Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Biografia
Flavia Maria Teixeira dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Professora Adjunta da Faculdade de Educação, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciada em Química pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Formiga (1990), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996) e Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001). Foi professora da educação básica por 13 anos e, desde 2001, atua na educação superior, com experiência na docência e na pesquisa. Foi coordenadora da Coordenadoria das Licenciaturas da UFRGS no período de 2009 a 2011. Coordenou o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID) e o Programa de Licenciaturas Internacionais (PLI-CAPES-UC) na UFRGS. É co-editora da Revista Investigações em Ensino de Ciências (IENCI). Seus interesses de pesquisa concentram-se na formação de professores, dinâmica das interações, interações discursivas em sala de aula e ensino-aprendizagem de química.
Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

SANTOS, F. M. T. dos. Teacher training in Brazil: the challenges of international partnerships. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 11, n. 26, 2014. DOI: 10.21713/2358-2332.2014.v11.477. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/477. Acesso em: 23 nov. 2024.

Section

Studies

Published:

Dec 9, 2014