Master and doctorate degrees in Education from foreign universities: acknowledgment based upon concrete data

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This article aims to add to the discussion occurring within the context of diverse Brazilian universities that are authorized to certify stricto sensu (master and doctoral) studies, when they are faced with documents that generate diplomas obtained abroad. The text derives from the analysis of documents pertaining to 32 requests for acknowledgement in the field of education, resulting in the identification of problems in the following areas: minutes of thesis and dissertation defenses, curriculum vitae of the members of the examination board, curriculum vitae of the advising professor and his/her participation in the defense, and the abstract of the work. The analysis revealed dissimilar conditions between obtaining graduate degrees in Brazil and abroad, which brings into question the principle of study equivalence.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Lucia Regina Vilarinho Fundação Cesgranrio/RJ
  • Wania Regina Coutinho Gonzalez Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Universidade Estácio e Sá
Biografia
Lucia Regina Vilarinho, Fundação Cesgranrio/RJ

Pedagoga PUC/RJ; Mestre e Doutora em Educação pela UFRJ; Professora aposentada da Faculdade de Educação da UFRJ; Docente do PPGE da Universidade Estácio de Sá (2000-2014); atualmente Professora Adjunta do Mestrado Profissional em Avaliação da Fundação Cesgranrio /RJ.

Wania Regina Coutinho Gonzalez, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); Universidade Estácio e Sá

Professoda Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) – Faculdade de Educação da Baixada Fluminense;

Professora Adjunta do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade EStácio de Sá.

Doutora em Educação – UFRJ

Socióloga e Mestre em Educação - FGV

Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

VILARINHO, L. R.; GONZALEZ, W. R. C. Master and doctorate degrees in Education from foreign universities: acknowledgment based upon concrete data. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 11, n. 26, 2014. DOI: 10.21713/2358-2332.2014.v11.490. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/490. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Debates

Published:

Dec 9, 2014
Keywords:

Master and Doctorate Degree Courses. Certifying Degrees. Equivalence of Academic Efforts. Cursos de mestrado e doutorado. Reconhecimento de diplomas. Equivalência de esforços acadêmicos. Cursos de Máster y Doctorado. Reconocimiento de Diplomas. Equivalencia de Esfuerzos Académicos