Approaches and challenges to formative experience by undergraduates of Biological Sciences: considerations from a subproject linked to the Novos Talentos Program

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This study discusses the possibilities offered in the courses attended by undergraduate students of Biological Sciences within the context of a project linked to the Novos Talentos Program. The data are composed of advertising leaflets, syllabi, and end-of-course papers elaborated by those undergraduate students. The concepts of formative experience proposed by Theodor Adorno and transformative intellectuals by Henry Giroux are used as theoretical background. The assessments show the challenge of the formative experience construct as a founding and unifying element of formative proposals, so that the existing relationships between experiences, critical meanings, and education of future teachers as intellectuals can be stressed.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Moisés Nascimento Soares Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Daisi Teresinha Chapani Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
Biografia
Moisés Nascimento Soares, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
Possui licenciatura e bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Viçosa (2004). Mestrado (2009) e Doutorado (2012) em Educação para Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP, campus de Bauru). Atualmente é professor adjunto lotado no Departamento de Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB, campus de Jequié). É um dos líderes do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação e Atuação de Professores de Ciências vinculado ao programa de pós-graduação em educação científica e formação de professores, também na UESB, campus de Jequié.
Daisi Teresinha Chapani, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
Doutora em Educação em Ciências. Professora adjunta do Departamento de Ciências Biológicas e do Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Formação de Professores da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, campus de Jequié. Atua em atividades de ensino, pesquisa e extensão, relacionadas à formação docente.
Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

SOARES, M. N.; CHAPANI, D. T. Approaches and challenges to formative experience by undergraduates of Biological Sciences: considerations from a subproject linked to the Novos Talentos Program. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 12, n. 28, 2015. DOI: 10.21713/2358-2332.2015.v12.682. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/682. Acesso em: 22 jul. 2024.

Section

Studies

Published:

Sep 22, 2015
Keywords:

Enseñanza de Biología. Educación Básica. Formación del Profesorado. Biology Education. Basic Education. Teachers Education. Ensino de Biologia. Educação Básica. Formação Docente.