The Graduate student (stricto sensu) in Brazil: literature review from the last 20 years

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The growth of graduate studies in Brazil and the increased demand of graduate students for career interventions amplified the interest in understanding the choices, expectations and difficulties of these students. This literature review describes studies published in the last 20 years focusing on graduate students in order to understand the main subjects investigated and also identify new areas for future research. After a search in databases (SCIELO, BDTD, LILACS and BVS), 35 identified publications were analyzed. There was a greater concentration of publications in the health field, a balance between qualitative and quantitative studies, and a main focus on students’ evaluation of teaching and learning processes in graduate school. There is a need for studies to investigate the career development and academic adaptation of graduate students. Besides, due to course specificity, there is a need for a greater diversity of covered areas in future investigations.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Talita Caetano Silva Universidade Federal de Santa Catarina
  • Marúcia Patta Bardagi Universidade Federal de Santa Catarina
Biografia
Talita Caetano Silva, Universidade Federal de Santa Catarina
Atualmente é  Mestranda (titulação acadêmica mais alta)do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina estando inserida na área de concentração Psicologia das Organizações e do Trabalho, e na linha de pesquisa Formação profissional, desenvolvimento de carreira e inserção no trabalho. Além disso, realiza especialização na área de Gestão de Pessoas. É Bacharel e Licenciada em Psicologia pela mesma universidade (2013).
Marúcia Patta Bardagi, Universidade Federal de Santa Catarina

É Psicóloga, com Mestrado e Doutorado em Psicologia pela UFRGS. Realizou estágio de doutorado sanduíche na McGill University (Montreal, Canadá) entre set2004/fev2005 na área de aconselhamento psicológico e de carreira. Foi bolsista de pós-doutorado junior pelo Cnpq e atualmente é bolsista Capes de Pós doutorado na Universidade de Lisboa (Portugal). É também professora adjunta do curso de Psicologia da UFSC, docente efetiva do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFSC e coordenadora do LIOP (Laboratório de Informação e Orientação Profissional) Além disso, é membro da ABOP (Associação Brasileira de Orientadores Profissionais).

Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

CAETANO SILVA, T.; PATTA BARDAGI, M. The Graduate student (stricto sensu) in Brazil: literature review from the last 20 years. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 12, n. 29, 2016. DOI: 10.21713/2358-2332.2015.v12.853. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/853. Acesso em: 23 nov. 2024.

Section

Studies

Published:

Jun 6, 2016