Environmental Sciences from UNESP Sorocaba through constructivist learning approach

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

From environment complexity emerges the need for multidisciplinary and systemic approaches in related graduate programs, contrary to classical pedagogical disciplinary structures. This study aimed to evaluate the environmental perception of graduate students in Environmental Sciences at the Universidade Estadual Paulista (UNESP), Sorocaba campus, inserted in a constructivist pedagogical experience developed in two disciplines. The constructivist approach included a survey of the land use and occupation within the Jundiaí-Mirim watershed, in Jundiaí city, São Paulo state, Brazil. The unfolding of this survey was the basis for assessing the environmental perception of the graduate students. Despite different student backgrounds, there was a consensus in discussions about the major environmental problems in the watershed.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Felipe Hashimoto Fengler Doutorando do Programa de Pós Graduação em Ciências Ambientais da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), campus de Sorocaba
  • Gerson Araújo de Medeiros Unesp
  • Admilson Irio Ribeiro Unesp
  • Afonso Peche Filho Instituto Agronômico de Campinas
  • Jener Fernando Leite de Moraes Instituto Agronômico de Campinas
  • Adriano Bressane Unesp
Biografia
Felipe Hashimoto Fengler, Doutorando do Programa de Pós Graduação em Ciências Ambientais da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), campus de Sorocaba
Possui graduação em Engenharia Ambiental pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2011) e mestrado em Agricultura Tropical e Subtropical pelo Instituto Agronômico de Campinas (2014). Atualmente é Doutorando no programa de pós-graduação em Ciências Ambientais da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus Sorocaba, bolsista CAPES. Tem experiência em Sensoriamento Remoto, Geoprocessamento e Recuperação de Áreas Degradadas, atuando principalmente nos temas relacionados a gestão agroambiental, uso e ocupação do solo, avaliação de indicadores ambientais e modelagem ambiental.
Gerson Araújo de Medeiros, Unesp
Doutor em Engenharia Agrícola pela Unicamp e professor assistente doutor da Unesp, campus Sorocaba
Admilson Irio Ribeiro, Unesp
Doutor em Engenharia Agrícola pela Unicamp e professor assistente doutor da Unesp, campus Sorocaba
Afonso Peche Filho, Instituto Agronômico de Campinas
Mestre em Engenharia Agrícola pela Unicamp e pesquisador científico nível VI do Instituto Agronômico de Campinas
Jener Fernando Leite de Moraes, Instituto Agronômico de Campinas
Doutor em Ciências pelo Centro de Energia Nuclear da Agricultura da Universidade de São Paulo (Cena/USP) e pesquisador científico nível VI do Instituto Agronômico de Campinas
Adriano Bressane, Unesp
Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais da Unesp, campus Sorocaba.
Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

FENGLER, F. H.; MEDEIROS, G. A. de; RIBEIRO, A. I.; PECHE FILHO, A.; MORAES, J. F. L. de; BRESSANE, A. Environmental Sciences from UNESP Sorocaba through constructivist learning approach. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 12, n. 29, 2016. DOI: 10.21713/2358-2332.2015.v12.857. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/857. Acesso em: 22 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Jun 6, 2016
Keywords:

Análise da Paisagem. Eficiência Ambiental. Educação Ambiental. Landscape Analysis. Environmental Efficiency. Environmental Education. Análisis del Paisaje. Eficiencia Ambiental. Educación Ambiental.