Comparison between the assessment systems of the Association to Advance Collegiate Schools of Business (United States) and the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (Brazil) and its use by programs coordinators

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The Brazilian evaluation system of graduate programs has been developing over time and it is premised on forming human resources and generating knowledge for the development of the country. This paper aims to analyze the evaluation system of the Association to Advance Collegiate School of Business (AACSB) and the evaluation system of the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (Capes) and its use by program coordinators. The research method was the study of multiple cases, considering eight programs: four in the United States and four in Brazil. The main results indicate differences in the design and use of the systems for the evaluation of programs in both countries. In the United States, the evaluation system is similar to the purpose of ISO systems, and it is focused on the process of evaluation. In Brazil, the programs must be recomemended by CAPES. It is a legal requirement that ensures the validity of the master’s and doctorate at the national level. The evaluation system of CAPES is a ranking system, which is focused on product and not on the process.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Emerson Antonio Maccari Universidade Nove de Julho - UNINOVE
  • Cibele Barsalini Martins Universidade Federal de Santa Catarina
  • Martinho Isnard Ribeiro de Almeida Possui graduação em Administração de Empresas pela Fundação Getulio Vargas - SP (1973), mestrado em Administração pela Universidade de São Paulo (1985), doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1995) e Livre-docencia em Administração pela Universidade de São Paulo (2004) . Atualmente é professor associado da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo - FEA/USP. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Geral, atuando principalmente nos seguintes temas: administração estratégica, planejamento estratégico, empreendedorismo e inovação.
Biografia
Emerson Antonio Maccari, Universidade Nove de Julho - UNINOVE
Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo - USP (2008) com Estágio Doutoral na University of Massachusetts Amherst - USA (2007).Gestão da Pós-Graduação; Gestão Estratégica da Pós-Graduação; Sistema de Avaliação da Pós-Graduação; Sistema de Avaliação da CAPES; Estratégia em Projetos Educaci Foi Diretor do Mestrado Profissional em Administração: Gestão de Projetos MPA-GP - UNINOVE (2010-2012). Atualmente é Diretor do Programa de Pós-Graduação em Administração PPGA - UNINOVE. Pesquisa nos seguintes temas: onais; Administração da Tecnologia da Informação. Participou da elaboração de propostas para implantação de Programas de Mestrado e Doutorado no Sistema APCN da CAPES nas áreas: Administração, Contabilidade, Turismo, Educação, Engenharia, Direito e Saúde.
Cibele Barsalini Martins, Universidade Federal de Santa Catarina
Doutora (2013) e Mestre (2004) em Administração pelo Programa de pós graduação em Administração da Universidade Nove de Julho. As áreas de pesquisa são: Gestão Estratégica da Pós-Graduação; Sistema de Avaliação da CAPES; Gestão da Pós-Graduação.
Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

MACCARI, E. A.; MARTINS, C. B.; ALMEIDA, M. I. R. de. Comparison between the assessment systems of the Association to Advance Collegiate Schools of Business (United States) and the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (Brazil) and its use by programs coordinators. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 12, n. 27, 2015. DOI: 10.21713/2358-2332.2015.v12.564. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/564. Acesso em: 14 may. 2024.

Section

Studies

Published:

Mar 6, 2015
Keywords:

Evaluation System. Evaluation System of CAPES. Evaluation System of AACSB. Evaluation of Graduate Study. Sistema de avaliação, Sistema de avaliação da CAPES, Sistema de Avaliação da AACSB, Avaliação da Pós-Graduação