Subject: Science History – Nuclear Technology, contribution to the education of graduate students in Engineering
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
This article presents the activities and innovations performed by the inclusion of a Human Sciences subject in the curriculum of a graduate program in the field of Engineering II, according to the Capes classification. The subject was titled “Science History – Nuclear Technology”, and the program is the Graduate Program in Science and Technology of Radiation, Minerals and Materials of the Nuclear Technology Development Center (PPG-CDTN). CDTN is a research institution of the Brazilian Nuclear Energy Commission and is located in Belo Horizonte, in the state of Minas Gerais. The program has master's and doctorate degrees and comprises the areas of Materials Science and Engineering; Physics and Chemistry of Condensed Matter; Physics and Biology in Health; Geosciences and Mineral Technology; and Applications of Nuclear Techniques and Reactors. With this subject, the student is presented with a more humanistic, political and social approach to the evolution of science in the field of nuclear technology. It is intended, therefore, to integrate into the technical training of graduate students a critical vision with values and principles that, possibly, they did not have in their undergraduate education.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
CAMARGO, G. O Fogo dos deuses: uma história da energia nuclear. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.
CENTRO DE DESENVOLVIMENTO DA TECNOLOGIA NUCLEAR. O CDTN. Brasília, DF: MCTI, [2016]. Disponível em:
______. Pós-Graduação. Brasília, DF: MCTI, [2017]. Disponível em
FILGUEIRAS, S. A. C. Indústria nuclear: estratégia tecnológica e parceria com um instituto de pesquisa. 2002. Tese (Doutorado em Engenharia) – Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
FIOLHAIS, C. Pré-História e história da Física Nuclear. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2016. Disponível em:
INTERNATIONAL ATOMIC ENERGY AGENCY. Indicators for nuclear power development. Vienna: IAEA, 2015. Disponível em:
KAMIOJI, M. I.; MAGALHÃES, G. S. Origins and evolution of the nuclear program in Brazil: the alliance between scientists and militaries for the institutionalization of Science & Technology towards industrialization. In: WORLD ECONOMIC HISTORY CONGRESS, 17., 2015, Kyoto. Proceedings… Kyoto: Kyoto International Conference Center, 2015.
LA TRIBU CURIE. 26’26”. Abdelghani Boris. YouTube. 2014. Disponível em:
MARTINS, R. A. A maçã de Newton: história, lendas e tolices. In: SILVA, C. C. (Org.). Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Livraria da Física, São Paulo, 2006.
MESQUITA, A. Z. et al. The utilization of IPR-R1 TRIGA nuclear research reactor for educational purposes in Brazil. In: NUCLEAR EDUCATION AND TRAINING, 2011, Prague. Proceedings… Prague: European Nuclear Society, 2011. p. 295-299.
PEINADO, J.; RODACOSKI, G. C. A percepção da importância das disciplinas humanas e sociais na estrutura curricular por alunos de engenharia. Revista de Ensino de Engenharia, Brasília, DF, v. 27, n. 2, p. 20-33, 2008.
RÖHRLICH, E. Los átomos para la paz de Eisenhower: el discurso que inspiró la creación del OIEA. Boletín del OIEA, Vienna, v. 54, n. 4, p. 3-4, 2013.
RONAN, C. A. História ilustrada da ciência da Universidade de Cambridge. São Paulo: Círculo do Livro, 1987.
ROSSONI, S. A história da ciência e do conhecimento: algumas (in)certezas. Revista de Ciências Humanas, Erechim, v. 4, n. 4, p. 1-22, 2003.
SANTOS, S. B. et al. A disciplina de história da ciência e da técnica: contribuições para o ensino e a formação de professores de química. Educación Química, Amsterdã, v. 25, n. 1, p. 71-81, 2014.
SCRIGNOLI, G. M. et al. As ciências humanas no curso de engenharia. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA DA USP, 16., 2008, São Paulo. Anais… São Paulo: Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, 2008.
SILVA FILHO, N. G.; SANTANA, J. G. L.; SILVA, L. R. B. A responsabilidade social na vida de um engenheiro. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 39., 2011, Blumenau. Anais… Blumenau: Universidade Regional de Blumenau, 2011.
TENNENBAUM, J. Energia nuclear: uma tecnologia feminina. 2. ed. Rio de Janeiro: Capax Dei, 2007.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Pós-Graduação. Ensino. Engenharia. História da Ciência. Tecnologia Nuclear. Graduate Program. Teaching. Engineering. Science History. Nuclear Technology. Posgrado. Enseñanza. Ingeniería. Historia de la Ciencia. Tecnología Nuclear.