PERFIL E COMPETÊNCIAS DE SECRETÁRIAS/OS DE PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
This investigation analyzed the performance of secretaries of Graduate Programs in Education, regarding the demands of the CAPES’s quadrennial evaluation, aiming to qualify processes and managing practices of these employees for the best administrative-pedagogical performance of the programs, teachers and students, in the evaluation process. The methodology of this research was an exploratory-descriptive survey, both bibliographic and documental supported. From the total of 85 secretaries/participants of the research, the gender of most of them is female 58 (68%), the prevailing age range is between 30 up to 39 years old, and most of them work on Graduate Programs from 4 up to 10 years, where four secretaries have more than 20 years of working performance, where the time working in the area demonstrated experience in this function. The prevailing educational background is the Administration major. More than half of the participants seek for training, to fulfill the graduate program management demands. Among the training initiatives are the Forum of Secretaries of the South Region (FORSEC) and the National Meeting (ENSEC).
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
ANDRIETTA, J. M.; MIGUEL, P. A. C. Aplicação do programa Seis Sigma no Brasil: resultados de um levantamento tipo survey exploratório-descritivo e perspectivas para pesquisas futuras. Gestão & Produção, São Carlos/SP, v.14, nº. 2, p. 203-219, 2007.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PESQUISA EM EDUCAÇÃO – ANPED. [Correspondência]. Destinatário: Representante do FORSEC Sul. Rio de Janeiro, 23 de março de 2016. Ofício ANPEd nº 013/2016.
_______. [Correspondência]. Destinatário: Silvia Adriana da Silva Soares - Representante do FORSEC Sul. Rio de Janeiro, 29 de março de 2017. E-mail.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE NÍVEL SUPERIOR - CAPES. Mestrados/Doutorados Reconhecidos. 2014. Disponível em: http://conteudoweb.capes.gov.br/conteudoweb/ProjetoRelacaoCursosServlet?acao=pesqui sarRegiaoIes&codigoRegiao=4&descricaoRegiao=Sul#. Acesso em: 09 abr. 2014.
_______. História e Missão. Última Atualização: Quarta, 12 Fevereiro 2020 10:53. Disponível em: http://www.capes.gov.br/historia-e-missao. Acesso em: 18 abr. 2014.
_______. Educação Documento de Área e Comissão. 2014. Disponível em: http://www.avaliacaotrienal2013.capes.gov.br/documento-de-area-e-comissao. Acesso em: 04 mai. 2014.
_______. Caracterização do Sistema de avaliação da Pós-Graduação. 2014. Disponível em: http://www.capes.gov.br/cursos-recomendados/91-conteudo-estatico/avaliacao-capes/6871- caracterizacao-do-sistema-de-avaliacao-da-pos-graduacao. Acesso em: 07 de set. 2014.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. Ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o Conceito de Competência Construindo o Conceito de Competência. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 5, , p. 183-196, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rac/v5nspe/v5nspea10.pdf. Acesso em: 11 nov. 2018.
FÓRUM SUL DE SECRETÁRIAS(OS). [Correspondência]. Destinatário: Fórum Sul de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação da Região Sul. Florianópolis, 29 de novembro de 2002. Carta.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GUTERRES, C. R. J. A Faculdade Interamericana de Educação. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria/RS, n. 19, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5139/3163. Acesso em: 18 abr. 2014.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Resumo técnico: Censo da Educação Superior 2016. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em: 13 mar. 2019.
LE BOTERF, G.. Desenvolvendo a competência dos profissionais. Porto Alegre: Artmed, 2003.
_______. Avaliar a competência de um profissional. Três dimensões a explorar. Reflexão RH. Pessoal, junho de 2006. Disponível em: http://www.guyleboterf-conseil.com/Article%20evaluation%20version%20directe%20Pessoal.pdf. Acesso em: 11 nov. 2018.
PORTAL ANPEDSUL. Fórum de Secretários(as) de Programas de Pós-graduação em Educação da Região Sul. Disponível em: http://www.portalanpedsul.com.br/home.php?link=secretarios&sublink=secretarios. Acesso em: 06 mai. 2014.
SOARES, S. A. da S.; PAULY, E. L. Profissionais em Gestão da Pós-Graduação: perfil, competências e atividades na percepção dos secretários dos programas de pós-graduação em Educação. RBPG, Brasília, v. 12, n. 28, p. 387-410, ago. 2015. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/768/pdf. Acesso em: 15 mar. 2019.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
StudiesPublished:
Nov 2, 2020