Black children and cultural studies the state of the art in brazilian journals (2010-2020)

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Abstract

This article aims to investigate the articulation between black children and the field of knowledge of Cultural Studies in articles from Brazilian scientific journals from 2010 to 2020. The methodological approach is characterized by a qualitative approach with the application of bibliographic research and State achievement of Art based on the processes of survey, mapping and analysis of articles published in Brazilian scientific journals with Qualis A1 and A2 (Education and Interdisciplinary), with the analytical stage based on the Discursive Genres of the Bakhtin Circle (2016). Five articles on black children in Brazil were located, and the discursive categories were structured: 1) black children and racism, covering black girls and boys in Brazilian children's literature, childhoods in the face of racism and interlocutions between race and Early Childhood Education; 2) black children and identity, with themes referring to children in iconographies in Brazil between the 19th and 20th centuries and the constitution of blackness in childhood. It is concluded that there is a need to expand publications on the subject and, mainly, that include Cultural Studies as an epistemological field, with the organization and publication of a thematic dossier being a possibility as a means of scientific dissemination and production of knowledge.

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Autores
Biografia
Antonio Matheus do Rosário Corrêa, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia da Universidade Federal do Pará (PPLSA/UFPA). Especialista em Psicologia Educacional e Coordenação Pedagógica pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Bragança, Faculdade de Educação (UFPA/CBRAG/FACED). Bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior  no Programa de Demanda Social (DS-CAPES). Membro do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Bragança (NEAB/UFPA).

Raquel Amorim dos Santos, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA); Especialista em Currículo e Avaliação na Educação Básica pela Universidade do Estado do Pará (UEPA); Graduada em Pedagogia pela Universidade da Amazônia (UNAMA); Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Castanhal, Faculdade de Pedagogia; Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes da Amazônia (PPLSA/UFPA); Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas Afro-Brasileiros (NEAB/UFPA); Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais (GERA/IFCH/UFPA) e Núcleo de Pesquisa Infâncias Amazônicas (NUPEIA/UFPA).

Agenor Sarraf Pacheco, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutor e Mestre em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); Especialista em Métodos e Técnica em Elaboração de Projetos Sociais pela Pontíficia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG); Licenciado Pleno e Bacharel em História pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Coordena o Grupo de Pesquisa Estudos Culturais na Amazônia (GECA/CNPq/UFPA); Professor Associado I da Universidade Federal do Pará (UFPA), lotado no Instituto de Ciências Humanas (IFCH), vinculado à Faculdade de História (FAHIS) e aos Programas de Pós-Graduação em História Social da Amazônia (PPHIST) e Antropologia (PPGA).

Referências

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How to Cite

MATHEUS DO ROSÁRIO CORRÊA, A.; AMORIM DOS SANTOS, R.; SARRAF PACHECO, A. Black children and cultural studies: the state of the art in brazilian journals (2010-2020). Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. 39, p. 1–27, 2023. DOI: 10.21713/rbpg.v18i39.1863. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1863. Acesso em: 24 nov. 2024.

Keywords:

Crianças negras, Estudos Culturais, Estado da Arte Niños negros, Estudios Culturales, Estado del Arte Black children, Cultural Studies, State of Art