MAPPING ON THE METHODOLOGY PEER REVIEW IN THE INITIAL TRAINING OF TEACHERS IN THE AREA OF NATURE SCIENCES

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Abstract

This study aimed to investigate applications of the Peer Review methodology to analyze its importance as an Active Methodology in the initial training of teachers in ​​Natural Sciences. The research is qualitative and exploratory, as it is a Systematic Literature Review, covering the period from 2010 to 2021; three search platforms were selected, among them: Digital Library of Dissertations and Theses, the National Meeting of Research in Science Education, and the Sucupira Platform, adopting inclusion and exclusion criteria and search terms. Ten articles were analyzed according to the pre-established selection criteria for the research, according to the description of the didactic activities developed; reports of procedures, methods, strengths, and weaknesses; presence of investigation on the student's perception when receiving a criticism and being a reviewer of the work of the colleague; presence of stimulus to reflection and self-criticism on the part of the student; reports about the moment of Teacher Feedback. The methodology proved to be interactive, motivational, in addition to arousing criticality and reflection, and argumentation. In addition, it served as an aid for the licentiate to review the content and, mainly, to prepare the teacher in initial training for professional life.

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Autores
Biografia
Cíntia Moralles Camillo, Universidade Federal de Santa Maria/UFSM

Doutoranda no Curso de Pós-Graduação em Educação em Ciências -Universidade Federal de Santa Maria (UFSM); Mestra em Tecnologias Educacionais em Rede/UFSM; Especialista em Estatística e Modelagem Quantitativa/UFSM; Especialista em Educação a Distância pela UNOPAR; Graduada em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Interesse nas temáticas: tecnologias aplicadas à educação, tecnologias e metodologias no ensino de matemática e ciências, atividades práticas no processo de aprendizagem. 

Karine Gehrke Graffunder, Universidade Federal de Santa Maria/UFSM

Doutoranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestra em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal Farroupilha (IFFar) 

Lenira Maria Nunes Sepel, Universidade Federal de Santa Maria/UFSM

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Professora Adjunta do Departamento de Ecologia e Evolução da UFSM

Professora Orientadora no PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM)

Referências

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How to Cite

MORALLES CAMILLO, C.; GEHRKE GRAFFUNDER, K.; MARIA NUNES SEPEL, L. MAPPING ON THE METHODOLOGY PEER REVIEW IN THE INITIAL TRAINING OF TEACHERS IN THE AREA OF NATURE SCIENCES. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. 39, p. 1–32, 2022. DOI: 10.21713/rbpg.v18i39.1986. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1986. Acesso em: 21 nov. 2024.

Keywords:

Evaluation. Active Methodologies. Peer Review. Evaluación. Metodologías Activas. Revisión por pares. Avaliação, Metodologias ativas, Peer review