Literacia digital possibilidades em contextos formativos de professores

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Although the expansion of access to technological resources and the Internet are important in the context of digital information and communication technologies, issues such as the development and improvement of digital literacy skills for navigation in virtual environments must be considered. Taking this into consideration, this research aimed to investigate the development of these skills in teacher training contexts. As instruments for data production, field notes, logbooks, observations, and teacher questionnaires were used. These data set enabled the creation and implementation of a course on the subject. The main results of the research pointed out that training for the pedagogical use of digital technologies is not a reality in educational policies. They also revealed that teachers are interested in the theme, which makes possible the development of courses that present approaches to digital literacy, both in initial and continuing education.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Joane Vilela Pinto
  • Clodis Boscarioli Universidade Estadual do Oeste do Paraná
Biografia
Clodis Boscarioli, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo

Referências

BIELSCHOWSKY, C. E. Tecnologia da informação e comunicação das escolas públicas brasileiras: o programa Proinfo Integrado. Revista e-curriculum, 2009.
https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/3256.

CAPOBIANCO, L. Comunicação e literacia digital na internet: estudo etnográfico e análise exploratória de dados do Programa de Inclusão Digital AcessaSP-PONLINE. 2010. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

ESHET, Y. Alfabetização digital: Uma nova estrutura de terminologia e sua aplicação ao design de ambientes de aprendizagem significativos baseados em tecnologia. Associação para o Avanço da Computação na Educação (AACE), 2002.

ESHET, Y. Alfabetização digital: uma estrutura conceitual para habilidades de sobrevivência na era digital. Revista de multimídia educacional e hipermídia, v. 13, n. 1, pág. 93-106, 2004.

FELIZARDO, K. R., NAKAGAWA, E. Y., FABBRI, S. C. P. F., & FERRARI, F. C. Revisão sistemática da literatura em engenharia de software: teoria e prática. 2017

FIORELLI, J. M. Práticas de Letramento na rede: ações discursivas, agência e o papel do outro na construção da autoria. 2009. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. Artmed editora, 2009.

GILSTER, P. Literacia digital. Nova York: Wiley Computer Pub, 1997.

HACK, J. R.; GUEDES, O. Digital storytelling, educação superior e literacia digital. Roteiro, v. 38, n. 1, p. 09-31, 2013.

IBRAHIM, N.; SHARIMAN, T. N. T.; WOODS, P. O conceito de alfabetização digital na perspectiva da indústria multimídia criativa. In: 2013 Conferência Internacional de Informática e Multimédia Criativa. IEEE, 2013. p. 259-264.

KOZINETS, R. V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Penso Editora, 2014.

MURRAY, M. C.; PÉREZ, J. Unraveling the digital literacy paradox: How higher education fails at the fourth literacy. Issues in Informing Science and Information Technology, v. 11, p. 85, 2014. http://academic.microsoft.com.

PASSARELLI, B., & AZEVEDO, J. Atores em rede: olhares luso-brasileiros. Editora Senac São Paulo, 2010.

QUARTIERO, E. M. Formação continuada de professores: o processo de trabalho nos Núcleos de Tecnologia Educacional (NTE). Seminário Internacional de Formação de Professores para o Mercosul/Cone Sul, v. 18, n. 3, p. 552-567, 2010.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2011.

ROSA, B. B. A transdisciplinariedade das literacias emergentes no contemporâneo conectado: um mapeamento do universo documental das literacias de mídia e informação (MIL). 2016. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks, 2014.

XAVIER, S. M. G. Visões de letramento digital em projetos de extensão universitária: inclusão e inserção social, 2013. Tese de doutorado. Universidade de Sorocaba.

ZABALZA, M. A. Diários de Aula: um instrumento. Artmed Editora, 2004.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

PINTO, J. V.; BOSCARIOLI, C. Literacia digital: possibilidades em contextos formativos de professores. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. 39, p. 1–23, 2022. DOI: 10.21713/rbpg.v18i39.1988. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1988. Acesso em: 3 jul. 2024.