Socialização profissional docente e traços identitários de professores seniores em um Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências

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Abstract

The aim of this communication is to present part of the results of a doctoral thesis in progress that has the objective of identifying the representations of 'academic guidance' of the tutors of the Interuniversity Postgraduate Program in Science Teaching of the University of São Paulo, in the perspective of their professional socialisation. The study is qualitative, and we carried out eight interviews until now. We selected the results of four of them to present in this communication. Interviews inspired by the theoretical contribution of oral history were used to obtain pieces of information, which were analysed based on content analysis methodology. The results indicate the possibility of three elements of tension in the process of professional socialisation of the interviewed professors: i) the level of knowledge that the mentor believes to possess in the area; ii) the feeling of belonging to the target group and the interpersonal relationships established; and iii) the ressures of productivity and competitiveness typical of the university field.

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Autores
  • Caian Cremasco Receputi
  • Hedylady Santiago Machado
  • Daisy de Brito Rezende
Biografia
Caian Cremasco Receputi

Doutorando em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo

Hedylady Santiago Machado

Mestra em Ensino, Educação Básica e Formação de Professo pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Daisy de Brito Rezende

Doutora em Química Orgânica pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Instituto de Química da Universidade de São Paulo

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How to Cite

CREMASCO RECEPUTI, C.; MACHADO, H. S.; REZENDE, D. de B. Socialização profissional docente e traços identitários de professores seniores em um Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. 39, p. 1–29, 2023. DOI: 10.21713/rbpg.v18i39.2023. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2023. Acesso em: 3 jul. 2024.