Health knowledge production in clinical research: theoretical and practical contributions to the teachers training

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The present manuscript intends to present some actions taken in the design of education in the field of health which have made important theoretical and practical contributions to teacher training and to higher education in health. The study was undertaken in the context of the graduate program in Clinical Research in Infectious Diseases, and it highlights the theoretical basis of the principles of Paulo Freire’s emancipatory education. Thus, we present some experiences that have strengthened this program, not only for the qualification and development of professionals for the National Health System, but also for a better understanding of the production of knowledge in healthcare. Our intention is to promote these initiatives, inspired by Freire’s assumptions and by international cooperation, with a focus on the graduate level.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Claudia Teresa Vieira de Souza Instituto Nacional de Infectologia/fundação Oswaldo Cruz
  • Dinair Leal da Hora Instituto Nacional de Infectologia/fundação Oswaldo Cruz
Biografia
Claudia Teresa Vieira de Souza, Instituto Nacional de Infectologia/fundação Oswaldo Cruz
Pós-doutora em Sociologia da Saúde pelaUniversidade de Coimbra/Portugal, doutora em Ciências pela Escola Nacional de Saúde Pública/Fiocruz, Rio deJaneiro, pesquisadora titular em Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz,docente do Programa de Pós-Graduação em Pesquisa Clínica em Doenças Infecciosasdo Instituto Nacional de Infectologia Evandro Chagas e Programa de PósGraduação em Ensino em Biociências e Saúde do Instituto Oswaldo Cruz/Fiocruz.
Dinair Leal da Hora, Instituto Nacional de Infectologia/fundação Oswaldo Cruz
Pós-doutora emeducação pela Universidade de São Paulo, pós-doutora em Sociologia das Organizações Educativas pela Universidadedo Minho, Braga-Portugal, doutora em Educação pela Universidade Estadual deCampinas, analista de Gestão em Saúde da Fundação Oswaldo Cruz, docente do Programa de Pós-Graduação em PesquisaClínica em Doenças Infecciosas do Instituto Nacional de Infectologia EvandroChagas.
Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

SOUZA, C. T. V. de; HORA, D. L. da. Health knowledge production in clinical research: theoretical and practical contributions to the teachers training. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 11, n. 26, 2015. DOI: 10.21713/2358-2332.2014.v11.566. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/566. Acesso em: 22 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Jan 16, 2015
Keywords:

Production of Health Literacy. Educational Practices in Health. Teacher Training. Producción del Conocimiento en Salud. Prácticas Educativas en Salud. Formación del Docente. Produção de Conhecimento em Saúde. Práticas Educativas em Saúde. Formação Docente