Academic production suggests illness? Systematic integrative review on student health in the strictu sensu postgraduate

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Abstract

The research objective was to know and analyse the scientific studies that covering all the health and illness of master's and doctoral students. For this purpose, the integrative systematic literature review was used as a methodological procedure, with a quantitative and qualitative approach. As a result, postgraduate students are mainly attacked by stress, anxiety and depression. The predominant symptoms are psychological (psychological malaise, anguish, intense worry, tension, and sleep related disorders). In this context, were reported as main contributing factors for student illness: requirement of great dedication to research activity, publications, relationship with the advisor or guidance, difficulties with the chosen topic or in conducting the research, multiple simultaneous tasks, the factors time, hours and deadlines, financial resources, performance, and doubts about professional insertion. It can be concluded, based on the studied literature, that the postgraduate course in the current molds can result in student illness. Therefore, it is necessary to provide care, specialized psychological care, to students within the scope of Universities and postgraduate programs, in addition to promoting debate on the subject in the academic environment.

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Autores
  • Maria Tatiana Peixoto Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Programa de Pós Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES)
  • Themis Cristina Mesquita Soares Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Programa de Pós Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES)
  • Sara Taciana Firmino Bezerra Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Programa de Pós Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES)
Biografia
Maria Tatiana Peixoto, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Programa de Pós Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES)

Graduada em Administração pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Auditoria e Controladoria Financeira - Faculdade Única de Ipatinga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Técnica administrativa na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Campus Avançado de Pau dos Ferros (CAPF/UERN).

Themis Cristina Mesquita Soares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Programa de Pós Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES)

Possui Graduação em Educação Física (Licenciatura Plena) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, Doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Pós-doutorado na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Professora do Curso de Educação Física, e do Programa de Pós Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Sara Taciana Firmino Bezerra, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/Programa de Pós Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES)

Doutora em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Ceará, mestre em Cuidados Clínicos em Saúde e Enfermagem, pela Universidade Estadual do Ceará; Especialista em Estomaterapia pela Universidade Estadual do Ceará; Professora do Curso de graduação em Enfermagem, e do Programa de Pós Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

Referências

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How to Cite

PEIXOTO, M. T.; MESQUITA SOARES, T. C. .; FIRMINO BEZERRA, S. T. . Academic production suggests illness? Systematic integrative review on student health in the strictu sensu postgraduate. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. 39, p. 1–17, 2022. DOI: 10.21713/rbpg.v18i39.1840. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1840. Acesso em: 3 jul. 2024.

Keywords:

Illness, Graduate students, Revision, Health, Psychological suffering Enfermedad, Estudiantes de posgrado, Revisión, Salud, Sufrimiento psicológico Adoecimento, Pós-graduandos, Revisão, Saúde, Sofrimento psicológico

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