Notes about gender and teaching in the stricto sensu post graduation an exploratory study at UERN

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Abstract

Gender inequality is still an emerging issue and, in universities, especially in teaching, this scenario is no different. Although the presence of women in universities has increased considerably in recent years, a situation of disparities in higher education persist. This article aims to discuss the relationship between gender and teaching in the field of stricto sensu graduate program at the State University of Rio Grande do Norte (UERN), focusing on 22 post graduation programs. The study was developed from documentary research, through the analysis of a report provided by the Pro-Rectory of Research and Graduate Studies (PROPEG) for the year 2020. The results showed that the male presence is predominant in most of the analyzed categories. Considering the CAPES evaluation areas included in the said programs, five of them are dominated by men, one there is gender parity and in another the women representation is slightly higher. As for management positions and productivity grants, women representation is relatively lower compared to men. With this study, we can see the need for advances regarding the insertion and permanence of women professors in the stricto sensu graduate program, although the signs of asymmetry ruptures in the participation of women in relation to men are already visible in the UERN programs.

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Autores
Biografia
Maria Tatiana Peixoto, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduada em Administração pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Auditoria e Controladoria Financeira - Faculdade Única de Ipatinga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Técnica administrativa na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Campus Avançado de Pau dos Ferros (CAPF/UERN).

Marília Maria de Jesus Queiroz, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduada em Psicologia pela Faculdade Evolução Alto Oeste Potiguar. Especialista em Saúde Coletiva pela Faculdade Dom Alberto. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professora do Curso de Psicologia da Faculdade Evolução Alto Oeste Potiguar.

Simone Cabral Marinho dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduada em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mestre em Sociologia Rural pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). É Professora do Departamento de Educação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (Campus de Pau dos Ferros). É docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN/CAMEAM) e do Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais do Semiárido (PLANDITES/UERN).

Themis Cristina Mesquita Soares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Possui Graduação em Educação Física (Licenciatura Plena) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, Doutorado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Pós-doutorado na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Professora do Curso de Educação Física, e do Programa de Pós Graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES), da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte.

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How to Cite

PEIXOTO, M. T.; QUEIROZ, M. M. de J.; SANTOS, S. C. M. dos; SOARES, T. C. M. Notes about gender and teaching in the stricto sensu post graduation: an exploratory study at UERN. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. especial, p. 1–26, 2022. DOI: 10.21713/rbpg.v18iespecial.1916. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1916. Acesso em: 3 jul. 2024.

Keywords:

Post graduation, Teaching, Gender Posgraduación, Enseñando, Género Pós-Graduação, Docência, Gênero