Investimento em livro didático versus desempenho no índice de desenvolvimento da Educação Básica

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Abstract

Undoubtedly, the National Textbook Program is one of the largest and most important resources aimed at teaching basic education in public schools in Brazil. However, it is necessary to quantify and analyze the benefits of this tool. In this sense, this work aims to produce an economic and financial analysis of the Textbook and compare it with the school grades of basic education students obtained from the IDEB – Basic Education Development Index. To this end, a documentary research was conducted on the transparency portal of the FNDE/MEC (National Fund for the Development of Education of the Ministry of Education). As a result, this proposal shows how significant the investment in this Program has been during the period analyzed. On the other hand, the results do not show evidence of a relationship between student school performance and investment in textbooks, highlighting the importance of reanalyzing the format and magnitude of this product, the Textbook

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Autores
Biografia
Douglas Fraga Silveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pesquisador colaborador da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) – Porto Alegre - RS.

Diogo Onofre Gomes de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Bioquímica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) – Porto Alegre – RS.

Maria do Rocio Fontoura Teixeira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) – Porto Alegre – RS.

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How to Cite

SILVEIRA, D. F.; SOUZA, D. O. G. de; TEIXEIRA, M. do R. F. Investimento em livro didático versus desempenho no índice de desenvolvimento da Educação Básica. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 20, n. 41, p. 1–17, 2025. DOI: 10.21713/rbpg.v20i41.2384. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2384. Acesso em: 5 dec. 2025.

Keywords:

Textbook, IDEB, Cost versus benefit Libro de texto, Costo versus beneficio, IDEB Livro didático, Custo versus benefício, Educação Básica